Sunday, July 25, 2010

Bab 14 : Fasa baru kehidupan


Dua hari bos dah pergi tinggalkan aku. Aku cuba lawan perasaan sedih. Asal bangun pagi jer, aku memng bertafakur dalam dalam bilik air lama sangat. Aku bukan buat apa. Menung. Aku cari mood nak pergi kerja. Selalunya bersemangat nak pergi kerja. Even ramai yang suruh aku amik cuti. AKu tak nak. Buat apa bercuti sensorg. Sepatutnya wikend nih bos pergi melaka dengan kawan2 yang lain duduk chalet nenek. Tapi apa yang terjadi buat aku gelisah. Aku selalu cmni. Sikit2 mental down.

Ko nak dok bertapa ke TI dalam bilik air tuh? Kang adik2 ko nak pergi sekolah lambat pulak kang. Ko sorng jerk kongker bilik air!" Mak aku memang selalunya macam ni. Sebok jerk. Macamla umah ni ade satu jerk bilik air. Padahal ada lagi satu bilik air. Shhhhhh!

Aku pulas kepala pili, air kompom2la kuar..takkan kuar hot choc pulak kan..so aku teruslah menangis. Sebab aku ni memang tak suke mak tahu aku menangis. Dulu masa aku sakit, aku diam jerk. Bila mak abah dah tidur aku akan tengok dorang tidur. Bila aku tengok muka mak abah tidur dengan muka letih, Terbit rasa nak sihat. Nak tolong dorang. Aku bukan jenis suke tunjuk aku sayang orang tua aku. Aku buat degil aku je. Tapi deep inside, ah! Bapakla cairnye hati aku. Lately bila bos takde. Asal mak tegur sikit jerk aku menangis. Sentap tak pasal2. Sampilah satu hari tu.." Asal ko tengok mak tido?" Terkejut beruk aku. Bukan dah lelap ke orang tua neh? Disebabkan terkejut aku bukan melatah. AKu nanges. Mak aku lak kaget suh aku tidu. Dan2 pulak aku ckap aku nampak hantu. Boleh? Boddo. Macamla takde idea lain.

Puas menggelamun finally aku siap mandi. Menyesal aku menangis. Bengkak sudh mata. So aku tak boleh pakai lense pegi keja arinih. Malas nk tuam dengan air batu pun sama. Nak ketuk2 pepagi buta aku memang malas. Kang tak pasal2 mak aku tau au menangis. So, masa bersiap2, akun dah gosok baju kurung nih..tapi bile aku teringat arwah bos..aku teringat pulak skirt yang dia bagi. Was2 jugak aku nak pakai ke tak? Last2 aku pakai. Amik cardigan, amik inner, amik selendang hijau, amik skirt yang senang nak pakai tuh. Tak payah gosok. Biarlah ape mak nak cakap. NAk pelik ape. Aku kan anak perempuan dia. Pelik sangat ke aku pakai skirt pergi kerja. Pedulikan!

Macam yang aku sangka. Gotcha! MAk aku pelik. Pelik sebab tetibe aku pakai skirt labuh pergi kerja. "Nak naik sscoot pakai skir? " Salah ke mk oii?" "Nih mana dapat skirt?" "Siva yang jual paper depan tuh bagi mak. Hadiah advance hari raya." Langsung mak aku diam. Haa, tanya banayak2 lagi. Kan dah dapat. Kesian Siva. Nama kau jugak yang aku petik. Minta maf. Dalam blog nih takde pic ko. Ko jangan riso ye Siva. Jual paper banyak2.

Sampai office sume tengok aku. Wah! Rasa macam artis sebab semua pandang. Apa masalak korang erk? Tak pernah tengok aku cantik ke? Lempang kang. "Morning dear!" "Morning kakak." "Cantik hari ini. Nak pergi jumpe sape?" Pensibukla ini orang. Tapi orang tanya dengan baik. Aku jawba cara baik. "Tak pergi mana pun kak. Nak buat kerja sendiri. Banyak sangat kot back dated work." Aku duduk kat kerusi tempat aku. Takkan duduk kat kerusi umah kornag kan? Aku rasa sejuk sangat. Then dengan pantas aku meraba2 belakang bahu aku. Selalunya aku sangkut sweater aku kat situ. Aku lagi suka pakai sweater dari blazer. Bajet macam bos jerk aku rasa kalau pakai blazer. Ingat ni kompeni bapak kau ke ha? Sweater tu dah takde. Baru aku teringat bos ade cakap dia takkan bagitahu bila dia akan balik Indonesia time dia dtang jumpa aku kat office dlu. Dia cakap Kalau barang2 aku hilang atas meja, dialah yang ambil. Sebab dia cakap dia suka barang2 aku kat atas meja tuh. Baru aku perasan mangkuk air mawar aku takde, sweater takde, kertas A4 aku tulis Tempek kat softboard takde, pensen yang hujung dia da rama2 pun takde. Merata aku korek kat laci. Dan2 aku tanya Suba. "Suba, when the last day you saw my things on my table?" "What thing? I dont know." Ah ko suba. Sume buat muka blurr. Aku gelabah ni kau tak nampak ke? Erm, barulah aku sedar. Memang bos betul2 tak nak jumpa aku dah. Tapi dia pernah janji dulu nak jumpe Raihan dengan nenek kat chalet. Ah! Malasnyer nak fikir. Telefon berbunyi ring ring ring...ku angkat ku tanya siapa? Telefon berbunyi ring ring ring,..ku angkat ku dengar suara. "Stop dreaming!" Aku pandang cermin luar bilik aku. Operation manager bercekak pinggang. Ngaaa..masa untuk bekerja. Thanks Hernson. Kau memang selalu suke call aku dengan cara yang paling aku tak suka. Hate you! Aku bos kau sekarang lah. Tapi kau kawan aku. Pangkat bukan apa2.

Erm, aku sibukkan diri dlam satu hari itu. Aku tengok kalender. Yessszzaa! 8hb. Jumaat nih gerak opergi Melaka. Mau jumpa nenek, mandi laut, korek2 pasir, tanam kaki. Tak sabar lak rasa. Poyo jek. Sebe;um balik. Aku try la jenjalan tngok staf lain. Best jerk doarng sume. Borak2 macam takde prob jerk. So aku pon on camera tipon..cak3x..



Aku ni mana la cun mana. Fake smile ini. Ini fake smile. Dalam hati tersangat2 sedey. Kenapa aku suke pura2 TOPENG kamu Nur. TOPENG!

Tapi kan, hari itu..hari ni la..8hb July ni..ade orang topupkan aku. Banyak lak tuh. RM30. Aku pelikla. Tak ramai yang tahu no.tipon prepaid aku ni. Yang aku tau semua urusan rasmi aku gune no.digi postpaid aku. Ah! Terim kasih daun keladi. Esok2 buat lagi. Aku try check dengan maxis reference no.tuh kedai dia ktne. Tapi tak boleh trce plk. Pelik aku. TAkpe. Kalau dia mintak balik. Aku takkan argue. RM30 sampai hari ni ade lagi tapi aku dah gne la..ade baki RM0.97 hahaha..aku rajinmesej2 orang kot. tapi bil tipon byr free2 jerk komitmen rm50 tapi gne rm30..bak cni no.tipon korang..meh cni aku tipon korg lak nak?<--lari tajukla bebbb..




No comments:

Post a Comment