Monday, January 17, 2011

.:: Istajibillahuma do'a ana ::.

Aku takde point nak update blog. Tapi entah, tibe tibe aku terdetik satu perasaan tak sedap dalam hati. Tibe tibe, darah menyirap naik ke kepala. Kaki tangan tibe2 sejuk. Satu jerk terlintas kat kepala aku. MATI. Rasa takot. Sedara penuh kat depan tapi aku tak tau lah kenapa aku rasa macam ade kat dalam bilik kebal. "Defining silent". Yup, that's the correct words to describe how it feels. Laju meniti zikir kat bibir. Terus cari Acik Imah dengan Pak Lan. Alhamdulillah. PAnjang umur orang tua aku ni. Biar aku pergi dulu, jangan dorang pergi. Biar aku tanggung sakit sakit dorang tapi jangan dorang sakit.

Tak sedar bile aku taip perenggan pertama neh aku menanges. Ehh, dah basah keyboard. (cepat cepat lap dengan tisu). Erm, 28hb CT scan. Korang tau kan aku ni pesakit kanser paru paru? Iyeee...aku pesakit kanser paru paru tahap 4. Aku ulang, tahap 4. Malignant to pericardial and plueral effusion. Alaa, bahasa planet kacangnyer jantung dan peparu dah lame sangat berendam dengan air. Berenang renang gitu. <--ayat nak sedapkan ati. Psiko diri sendiri untuk tidak memikirkan tentang benda tak elok.

Pause. <--g tengok visual scan mase memula dapat kesan ade kanser.


Honestly, aku tak tau nak explain. Aku just tunjuk jerk pic yang doktor pernah tunjuk kat aku k. Erm. Tarraaa... CAntik kan peparu aku? Haa..ade corak corak polka dot. Dot dot dot. Erm, Setahu aku laa kalau normal takdenyer mende coral coral polka dot neh. G la google kalau rajin. Aku malas. Penat. Ingat senang nak mencari CD then gune tools yang aku tak paham langsung nak gune. Aku bukan doktor. Dont put high expectation on me. Saya budak kimia k.

Bersyukurlah aku jerk yang kena. Bukan korang. Aku sayang korang. Seksa sangat tau sakit macam aku. Dahla buat 5 operations. Haa..dasat kan? Kan? Kan? Dalam masa sembilan hati admitted, tebuk kat dada, tengah tengah. Tengah ke? Tak sangat. Kat jantung, eh tak. Kat sebelah kiri tapi position same dengan posisi jantung. Besanya sebelah kanan jerk. Jantung kan kiri. Haaa, meraba lah tuh. <--padahal aku yang sara dada aku. Ciss.

Dah tebuk buang air, pastu masuk bilik bedah lagi tuh weh. Tebuk kiri kanan pulak. Plueral efussion kan. Peparu berair. Dah macam sotong ada paip kiri kanan. Air dia pulak. Sedap weh. Kaler air Ribena. Wee wee.<--memain jerk. Ko sedar tak semua orang risau time ko koma???

Erm, dan oastu ape lagi bedah ntahlah. Tapi yang pasti ade satu major orepation. Major ker? Ke minor? Kalau ade doktor doktor bace post aku neh, tolong lah betolkan. Aku runsinglah nak hafal term term medic neh. Susah susah jerk. Operation yang aku maksudkan tuh nak buat pericardial window. Alaa..window kan tingkap. Buat buat paham. Kang banyak tanya aku lesing sekor sekor. Bese erk. Doktor toreh kat bawah dada sebelah kiri. Ngeee, ngerinyer aku. Pastu buat window. Acik Imah kata, doktor kkeluarkan selaput jantung. Tebal weh, macam paru lembu. Sluuurrppp. Sedapnyer buat goreng.

Fakta: Selaput jantung yang normal seNIPIS kulit bawang k. Tapi aku punya yang doktor remove sikit arituh macam paru lembu. Maknenyer, dah tebal. Sebab terendam la kot. Macam agar agar la pulak selaput jantung neh kan? Semua nampak macam makan jerk. Demn la. Lapar.

10 hari kat ICU Assunta Hospital then transfer ke PPUM. Shalalalala. BEst. Doktor hensem, akak nurse cecantik sume. Sejuk jerk mata mandang. ( bodolah minah neh). Erm, aku bukan ape, mahal sangat dok Assunta tuh. RM31k beb PAk Lan dengan Acik Imah bayar. Cash. Segedebuk duit longgok kat counter. Giler la. Apesal abah aku tak sign chek jerk? Kang tak pasal pasal mafia kejor. Haishh. Mende dah lepas. Ko bebel sekarang pon dah takde guna.

Bila dah masuk PPUM, aku dok kat wad 10U. Tingkat 10 (gynea) menara utama, amende laa letak aku kat tempat sakit puan. Hahaha. Dok jerk ctu tapi sebenarnyer aku under 12U..under chest. Chest tuh dada la. Segala macam berkaitan dada. Bukan buah itu k. Itu gynea (sakit perempuan). Boleh hafal semua nama nurse. No tipon jerk tak dapat. Ade yang aku dapat. tapi untuk personal use. Bukan korang. Nananana. Tak boleh.

Oh, lupe nak bagitau. Pic yang kat atas tuh baru suspek jerk. Tapi bile dah masuk PPUM, then buat biopsi. BArulah aku tau aku sakit ape sebenarnyer. Aku dah tau awal, tapi aku ni kan selamber kodok. Buat dekkkkk jerk. Mampos ko la kan? Peduli ape. Mase buat biopsi, dok masuk dalam gelong donat. Pastu dorang lukis lukis kat dada aku. Tanda itu ini. Toreh sikit then cucuk paku bapak punya besor macam nak tukang rumah tuh. Ngaaa...aku tak takot. Tapi aku ngilu bila doktor tekan paku tuh masuk kat dada, rasa macam..macam..macam..SUPERMAN!!! Hahaha. Hebatkan? Paku masuk kat dada beb. Berbunyi..macam gerudi tuh. Grruuuppp. 1 shot. Arghhh..ngilunyer raseeeee...<--peluk badan sendiri.

Doktor tuh siap nak tutup mata aku. Tapi aku cakap aku nak tengok. Bila dah cucuk kat dada, masuk lagi kat donat (MRI), then baru doktor datang gerak gerakkan paku ntuh ke kiri dan ke kanan. Terasa beb. Rasa macam paku cucuk kat peparu la. Apelaaa.. Korang neh suspen lebey la..lek lek sudaa..

Camtulah cite aku. Nak cite pasal mende mende mengarut aku buat kat sepital? Next post k. Aku cite camne rasenyer bila chemical masuk kat badan dan bertukar jadi Incredible HULK. Ngaaa.. Lenguhla nak menaip.


Sebenarnyer, aku bersyukur sebab yang sakit itu aku. Bukan mak abah aku, bukan korang korang. Korang takkan mampu tanggung. Aku tak cakap aku kuat. Tipula kalau aku cakapkalau aku tak pernah down. Pernah. Sampai aku tido kat simen sepital tepi pintu tunggu mak aku datang. Nurse pun tak boleh buat ape. Katil aku dah macam katil pesakit jiwa mental. Alhamdulillah. Allah bagi peluang hidup kedua. Nyawa aku dah hampir hampir nak kena ambil balik. NAzak sangat mase admit. Teet..nadi dah takde sekejap. Ah, sayu pulak hati. Terngiang ngiang dengar cerite Acik Imah.

Later lah sambung. Sesungguhnya, aku bersyukur dengan apa yang ALLAH dah bagi sekarang. Aku doa takkan ade lagi Siti Noor Aishah versi lain. Gadis lincah bagai nak rak, tibe tibe jatuh sakit nazak hampir mati. Harap kalian dikurnikan kesihatan yang baik supaya dapat buat amal ibadat dengan penuh ikhlas. Macam aku kadang kadang esek fikir mati jerk. Time tuh baru nak insaf. Pastu degil balik. Buat dekkk jerk mak pak cakap. Macamlah planet neh aku jerk sorang hidup.

Ok, see u later. Salam.

3 comments: