Wednesday, July 4, 2012

.:: Nisfu Syaaban ::.

Bismillahirrahmanirrahim.....

Assalamualaikum. Hehe. Sihat ke awak2 sume yang baca post ni? Moga sihat & kekal sihat. Aaminn. Sempena nisfu Syaaban kita update blog ni untuk orang yang sangat2 rajin baca blog kita ni. Actually, kita daah study sikit pasal nisfu Syaaban ni. Antaranya amalan2. Umm, tak ada amalan khusus dalam bulan bulan Syaaban ni. Selagi boleh beribadat, beribadatlah kita umpama esok kita nak mati. 

Bila dah tercakap pasal mati ni. Tadi adik saya yang tinggal di Bangi balik rumah dengan seorang kawan. Semalam pun dorang ada datang rumah. Nama kawan adik saya tu Amirul. MEnurut cerita aadik saya Amirul ni sakit. Sakit mata. Dah banyak pergi ikhtiar tapi belum pulih. Masalah dia ni, kurang daya penglihatan. Bukan buta tapi macam akan buta. Bila pergi jumpa doktor, doktor cakap tak ade apa. Haaaa..kita tau awak fikir apa, esek2 mandrem. Bukanlah, tadi mak kita bawak Amirul pergi jumpa berubat rawatan islam kat tingkat 6 umah kita. 

Kesian Amirul ni. Dia mengadu kat mak kita yang kadang2 benda depan mata pun dia tak boleh nampak. it happens suddenly. Kita tengok muka dia, kita sebak. (sekarang nak menjejes air mata...wuwuwuw) Bukan apa, orang yang mengubat dia tadi cakap yang sakit da ni bukan sebab benda2 tak elok tapi ade yang tak kena dengan saraf mata dia. Dia cakap lagi, selalunya belakang mata kita bebola warna oren tapi Amirul punya dah hitam. Kita sedih tengok muka dia. Mampu jeling2 je tengok sebab kita dalam bilik. Pandang tak pandang jerk. Memanglah Amirul tu takde kene mengena tapi kita tak tahu nape. Rasa macam adik kita sendiri yang sakit. Cuba letak keadaan dia pada tempat seseorang yang rapat dengan korang. Korang akan rasa. Dah lama dia sakit smpai nak sambung belajar pu payah. Terpaksa lupakan hasrat tuh. Kesian sangatttttttt. (T_T) <----nanges gegile dah ni.

Semalam Amirul cakap dia dah 5 bulan tak balik jumpa mak dia. Semalam jugak dia balik after daang mah kita. Mak kita yang suh dia pergi jumpa pakcik tingkat 6 tuh. Tu yang dia datang lagi hari ni. Sebaklaaaaa.... Muka dia macam innocent sangat. Kecik & kurus. Macam budak tingkatan 3 jerk. Ehhhh...berjurai2 pulak airmata ni. Kenapa erk???

Apa yang kita buat tadi, ntah nape tibe2 kita tadah tangan mintak ALLAH permudahkan segalanya untuk dia. Mungkin dia bukan adik kita tapi dalam islam, setiap manusia itu bersaudara. Kita doa Amirul sembuh, tabah & mintak ALLAH pindahkan sakit dia tuh kat kita sebab dia muda lagi. Kita dah besar sikit dari dia. ALLAH makbulkan doa kita yer.... Kita kesian sangat. Tibe2 rasa sayang macam dia tuh adik kandung lak. (T_T) korang pernah tak rasa camni. Kita tak pernah tapi kali ni pelik sangat2.

Kita tau Amirul takkan baca post ni. So, dia takkan tahu. Biarlah dia tak tahu. Tak perlu tahu pun. Kang dia pulak nanges. Kuat ye Amirul. Sabar. Teruskan ikhtiar. Kita akan doakan untuk Amirul. Kita paham apa awak rasa bila beribu2 duit habis tapi still takde improvement. Rasa macam takde harapan kan? Actually, kita sentiasa ada harapan. Selagi ALLAH ada. ALLAH kan kekal. Maka, harapan pun kekal selagi nyawa kita ada. Kita kena percaya. <-- nanges lagi. 

*dah tak boleh tahan. Bye.

 

No comments:

Post a Comment