Monday, June 17, 2013

.:: Jangan Menyerah ::.

Assalamualaikum. 

Alhamdulillah. Masih hidup. Mohon tulisan kali ni tak ada buat hati orang lain sakit. Kadang2 kita tak perasan jemari ni lancang berkata-kata. Jari berkata-kata? Ya, jari berkata-kata. Ingat, DOSA DENGAN ALLAH BOLEH MINTA AMPUN TAUBAT, TAPI DOSA DENGAN MANUSIA KALAU TAK MINTA MAAF & CAKAP APA SALAH KITA PADA ORANG TU,BOLEH HERET KITA KE NERAKA. Maka, hisab diri sendiri sebelum komen kat post or kat blog orang.  Nabi ada sifat maksum dan baginda senang memaafkan orang tapi siapa yang baca post ni dan ada buat salah dengan kita, mohon minta ampun. Kita memang terasa dengan seseorang yang rajin sangat komen kat chatroom. Mohonlah yer. Kita tak tahu apa yang awak sakit hati sangat kat kita. Setiap post kita awak macam tak puat hati. Kita ada ganggu rumahtangga awak ke? Periuk nasi awak terganggu ke? Isteri awak keguguran ke sampai nak lepas geram pada orang lain? Ke mak awak tak didik awak jadi anak yang baik? Astaghfirullah. Mintak maaflah, mak kita tak ajar kita biadap dengan orang. Mak abah kita cukup baik dalam mengajar anak-anak dia. Kita tak tahu siapa awak tapi kita dapat rasa awak macam dengki sangat kat kita. Kesian. Didik hati elok-elok yer. Terima kaish sebab baca post kita ni.

 Actually, i am creating this post just wanna share something which more important than the first paragraph. Umm. I've found something on my Facebook account. Yes, definitely it inspired me a lot. For those yang ada sedara mara sakit macam kita, then you should appreciate that person as they are keep fighting to stay alive. All you have to do is help them by supporting them. Dont give them a stress. Ingat, kasihkan saudara macam kasihkan diri sendiri. ^^, jangan macam orang yang kita mention kat atas. Nauzubillah. I am strong enough to face you. Mohon jangan dengki. Kelebihan kita mungkin juga pendorong awak untuk jadi seorang yang busuk hati. Minta maaflah yer.

Sambung balik. Kita ada baca artikel yang kawan-kawan share dalam newsfeed Facebook. The part which is really inspired me is like below.
"Kajian menunjukkan bahawa pesakit yang mendapat sokongan daripada keluarga dan rakan selalunya mempunyai kehidupan yang baik sebagai pesakit kanser.

Pesakit yang sentiasa menjadikan dirinya aktif dan membuat perancangan masa depan juga dapat hidup dengan lebih baik. Amat membantu sekiranya anda berfikir anda seorang pesakit kanser yang akan dapat hidup dengan baik semasa rawatan
dan anda akan mempunyai kehidupan yang produktif dan baik."
Sumber :  http://harianislam.com/2013/03/08/tanda-amaran-awal-kanser-paru-paru/
See? This is how you help them. Not to keep them down. You might be a killer in psychological meaning but you are not in real world. But the one who caused the death is a killer. Alhamdulillah yang sakit tu bukan diri awak yang asyik nak menjatuhkan orang lain. Kalau awak ada kat tempat orang macam ini, awak mungkin tak boleh tanggung. Kalau kena jugak? Harap taklah. Kalau awak kena, kita akan cakap padan muka. Sebab? Sebab awak dah sakitkan hati kita dan ALLAh dah bagu balasan cash. Tahniah lah kalau dapat. Tak pun keturunan awak akan dapat. Balasan dari dosa-dosa awak. Astaghfirullah. 
Kepada kawan-kawan yang ban yak bagi support, terima kasih sangat. nak mention nama setiap orang sagatlah payah sebab terlalu ramai. Kepada yang doakan segala keburukan, awak kena ingat, ALLAH takkan makbulkan doa buruk awak. Tapi ALLAH makbulkan doa orang yang teraniaya. Datang tak berjemput, kemudian ada niat buruk. Buang perasaan dengki & busuk hati itu. hati kena baik. Mohon faham yer.
Haaa, lupa nak bagitau raya ni insyaALLAh dapat raya dengan pasangan, even lambat sikit tapi still dapat sambut raya sama-sama. Mohon En.Hafiz balik dengan smartnya. Kita bakal sambut orang baru soon. Hikhikhik. 
Oklah. Lagu kat bawah ni untuk orang yang senasib dengan saya. yang tak senasib, anda untung tapi anda rugi sedikit. Sakit kami adalah kifarah untuk hapuskan dosa-dosa kami. Keep on fighting.
 
 

No comments:

Post a Comment