Saturday, June 18, 2011

.:: Brain metastasis ::.

 Ok, after quite a long time, (ye ke??) baru nak update blog. Wow! Blurr. Dont knw what to write & story here. Shaking guys. My hands shaking. Not a Parkinson but due to the tumor here. (right side of the head). Keep pushing my left body & caused "sawan". Fainted for the 1st time at the office. On my birthday which is on May,27th. Pity me. But it's ok. I'm good until now. Naaaaa....(i'm pretending) . =)

On June,11th. At home. Fainted again. Sawan beb. Tmuor tuh dah membengkak. Shaking a part of the body. That was in evening time. 5.30pm. My dad also ada kat rumah. I cant move. Macam lumpuh. Lemah gile. I just can see my mom, heard her to say shahadah. Anytime I can leave the world. Astaghfirullahalazim. Ape aku cakap ni. (urut dada + pejam mata sekejap).  SETIAP PENYAKIT ADE PENAWAR KECUALI SOPAK & KUSTA. _ ayat nih WAllah dah bagitau dalam Al-Quran. Ape lagi aku nak risaukan. Usaha, istiqomah, percaya,yakin. Yea! ( Saje nak naikkan semangat sendiri).


Solitary right parietal brain metastasis.
After buat CT scan. Tarraa!! Dapatla resault macam atas ni. GREAT! Alhamdulillah. 1.1 x 1.3 (cm). (not too big dear). Sikit jerk ALLAH uji. SAbar. Tapi lepas doktor nak refer kat neurologist jerk terus menanges. Arghhh... sayu tengok muke mak. Mak tenang jerk. Tapi dalam hati dapat tau. Berombak dah dada mak. Tak mampu nak tahan. Nanges terus, Tunduk tengok lantai. Ya ALLAH, hebatnyer dugaanMu ini. Sumpah, tertanya2 dalam hati, "Kenapa mesti aku?" Then mak jawab " Sabar, terime semuanya." Erm, terus sedut hingus. Allah permudahkan hari tuh, semua urusan klinik jmpe neurologist sume on the same day. MRI booking pon same day. Smooth. Alhamdulillah. Syukur tak terhingga. 8jam kat sepital dari pagi. Siapa sangka mase kat sepital aku jumpa kawan lama. Nurul Hizwah aka Wawa. Dia nih la yang datang lawat aku kat ASSUNTA dulu masa aku sakit. 2 tahun tak jumpe. Dah bertudung dah minah nih. Rahmat. Siapa sangka kan? Thanks ye Wawa. I knw u read this. =) miss u alrdy.

After jumpe neorologist, then dorg bindang pasal plan perubatan aku. Wow! It may cost RM50k. Pandang muke mak lagi. Tahan air mata. Tu sume suggestion. Using high beam of radiation to remove the tumor when it still soft. The other option, operation. Buang tmor then radioterapi. Murah pun tak murahla. Simulation pun dah RM500++, radioterapi pon sekali RM50++, hospitality? Operation pun around RM11k. Ya ALLAH, kesiannyer mak abah aku. (nanges)

Dexa + Phenyton + Retinidine (xde dlm pic)
Lps jumpe doktor sume, time amek ubat. Gile ko bertimSMARTIES + Coklat susu M&M cair dimulut tidak ditangan. Hahaha. Skali makan 20biji. 3x sehari. Hamek bun. Stok 2minggu tuh tapi mcm gugule jerk tengok. Cara nak psiko diri sendiri, aku anggap sume nih macam ko, total gugule dlm badan 1 ari ialah 60biji.




Menanges jugak memula makan ubat ni. Tak sanggup. Pahit gaban. Mak dok pujuk2 suh jangan mengeluh. Kalaulah mak xde....ummm..memang berkulapokla ubat nih. Jangan harap aku nak makan. Siyes!

Ok, dah xde ape nak cite kot. Leteh la dok lelame depan pc nih. Nak tido. Ubat puteh yg banyak2 tuh buat aku mengantuk & nak membute jerk. Aiyaakkk..for sure badan aku dah naik. Siyes! tak tipu. Makan tdo, mkn tdo..huhu..papai.

1 comment:

  1. Serius... akak baca pon sedih. akak paham nur. Mkn ubat tu dah rutin kita kot. tp bab duit tu mcmana nak ckp?? Susah hati akak, susah lagi hati nur & parent kan?

    takpe dik. jgn mengeluh. Allah tu adil. Dia bg penyakit kat dunia tp klo kita redha, kita dpat ubat selamanya di syurga. Org yg tak dpat penyakit kat dunia ni blom tentu sehat smpai syurga.

    Sayang nur.

    ReplyDelete